.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تا دو ساعت بعد از صرف غذا، چای ننوشید

شمال نیوز: مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشكی بابل گفت، بازگشت ترشحات معده شایع ترین بیماری مری میباشد.
به گزارش خبرنگارشمال نیوزدربابل، دكتر جواد شكری درجمع خبرنگاران رسانه دربابل بابیان اینکه بازگشت ترشحات معده شایع ترین بیماری مری میباشد،بیان داشت: ترش كردن و سوزش سر دل شایع ترین علائم این اختلال است كه گاهی نیز با علائم خارج از مری همانند سرفه، تشدید آسم، گرفتگی صدا و تلخی دهان همراه می شود.
وی بااشاره به اینکه، آگاهی و اطلاع رسانی مناسب و بموقع را در كاهش ابتلا به بیمارهای گوارش تاثیرگذار دانست گفت: باید رژیم غذایی نامناسب از سفره خانواده ها حذف شودو الگوی مصرف غذا تغییر یابد.
این مسئول تصریح کرد: مهم ترین علامت سرطان مری سختی در بلع غذا و احساس گیر كردن غذا در مری است و افرادی كه این علائم را دارند بهتر است به پزشك مراجعه كنند.
مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشكی بابل ادامه داد: با توجه به اینكه افراد زیادی از جامعه به طور عادت چای داغ می نوشند ، تحقیقات نشان داده است كه مصرف مواد غذایی داغ باعث افزایش شش الی 10 برابری ابتلای افراد به سرطان مری خواهد شد.
دكتر شكری زمان نوشیدن چای داغ را پنج تا 10 قیقه پس از ریختن در استكان یا فنجان اعلام و توصیه كرد وافزود: درجه حرارت چای داخل استكان باید كمتر از 60 درجه سانتی گراد باشد تا از آسیب زدن به مری جلوگیری شود.
وی بیان داشت: همچنین افراد تا دو ساعت بعد از صرف غذا، چای ننوشند چرا كه نوشیدن چای سبب تشدید برگشت ترشحات معده به مری و همچنین مانع جذب آهن و تعداد دیگری از املاح مفید موجود در غذا خواهد شد.
این مسئول : افزایش وزن، مصرف نوشابه های گازدار و شیرین، آب میوه های صنعتی، شكلات حاوی كاكائو، چای پررنگ، قهوه، مصرف غذای پرچرب و فست فود را از عوامل تشدید كننده بیماری بازگشت ترشحات معده برشمرد.
این پزشك فوق تخصص گفت: در سال های اخیر با افزایش دسترسی به آب شرب سالم و تخلیه فاضلاب به صورت بهداشتی میزان بروز سرطان مری كاهش یافته است، ولی هنوز بروز آن در منطقه كمربند تعیین شده چهار تا پنج برابر میانگین جهانی است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از علائم این بیماری بهتر است بین زمان خوردن غذا با خواب دو ساعت فاصله باشد و افراد سعی كنند اضافه وزن نداشته باشند و فعالیت ورزشی منظم را هم در برنامه زندگی خود قرار دهند.
این مسئول درادامه با اشاره به این مطلب كه میزان بروز سرطان مری در مناطق حاشیه دریای خزر بالاتر از میانگین جهانی است، بیان داشت: كمربند سرطان مری از استان های شمال غربی كشور مثل اردبیل شروع می شود و از استان های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان عبور كرده و تا كشورهای، افغانستان ،تاجیكستان و چین ادامه می یابد.
وی درپایان بیان داشت: علت بالا بودن بروز سرطان در این بخش از جهان نامشخص است، ولی با مطالعات انجام شده تعدادی از عوامل احتمالی این بیماری اعم از مصرف سیگار، مواد مخدر، مصرف غذا با حرارت بالا، خوردن مواد غذایی شور و دودی، مواد سرخ كردنی، عدم وجود سیستم تخلیه فاضلاب و نیز عدم دسترسی به آب شرب سالم مشخص شده است. /ف250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.